FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2014-06-29 14:02:29

Haikarainen
Member
Registered: 2014-06-29

Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Hej!

När jag försöker hämta en Swedbank BankID fil så får jag dessa fel:

Swedbank säger "Installationen av BankID på din dator misslyckades".

Fribid säger "fribid: no certs matched the key file <filnamn>", 2 gånger.

En mindre felsökning säger att variabeln modified aldrig blir true i funktionen storeCertificates, rad 641 i client/pkcs12.c

Jag kör Firefox, version 30.0, i 32 bitars ArchLinux, med version 0.2.8 av libp11.

Jag kommer så långt att jag skriver in lösenordet jag vill ha och trycker på enter.

Lever detta projekt än btw? Har ni en IRC kanal på freenode eller något? Behöver ni devs?

Offline

#2 2014-07-20 11:55:30

whizse
Member
Registered: 2014-07-20

Re: Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Jag har samma problem. Finns det något vi kan bidra med för att hjälpa felsökning?

Offline

#3 2014-07-26 17:21:50

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Provade precis att hämta ett e-leg från Swedbank och var inga som helst problem (med 64-bitars Iceweasel 30.0 i Debian Testing).

Har ni ÅÄÖ i era namn kanske? Kör ni SELinux, AppArmor, eller liknande?

Last edited by samuellb (2014-07-26 17:23:05)

Offline

#4 2014-07-29 15:00:05

whizse
Member
Registered: 2014-07-20

Re: Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Nej, inga åäö, och inga andra konstigheter.

Jag kör Debian unstable, och vad jag kan se har den samma versioner av de bibliotek som fribid har beroenden på som i testing.

Jag har testat både med 32- och 64-bitars, Iceweasel 30.0 och 31.0. Får samma fel på båda maskinerna.

Det skapas dock en .p12 fil i ~/cbt så så långt fungerar det.

Offline

#5 2014-08-15 22:42:29

creideiki
Member
Registered: 2014-08-15

Re: Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Jag har samma problem. Swedbank ger felmeddelande, fribid säger "no certs matched the key file /home/<användarnamn>/cbt/(140815 23.24) <mitt namn> - BankID pÃ¥ fil.p12" (ja, UTF-8-skadan är där i filnamnet, men det är den i tidigare filer också, som har fungerat), men filen i fråga skapas. Detta med FriBID byggd från commit 4eb4cc11104661ada870ca5fca21cb33cd6e1610 (1.0.4 + "Replace deprecated GTK_STOCK_ macros by their official replacement labels") på en 64-bitars Firefox 30 på Gentoo.

Filen som skapas i ~/cbt är bara 3,2kB stor, till skillnad från tidigare framgångsrikt uthämtade filer som är 7,8kB stora. När jag försöker använda den nya filen för att logga in hos Skatteverket får jag upp FriBID:s lösenordsruta, men webbsidan svarar med felmeddelandet "Du kan inte använda denna e-legitimation i den här tjänsten. Du måste använda en e-legitimation från någon av de utgivare som vi litar på."

Last edited by creideiki (2014-08-15 22:44:31)

Offline

#6 2014-08-26 06:53:33

Chris
Member
Registered: 2014-02-12
Website

Re: Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Jag skulle ladda ner Swedbanks fil men fick meddelandet att det inte finns något "säkerhetsprogram" i datorn. Jag har båda PPA:s från samuellb/fribid, är det något annat jag glömt att installera? Kör med senaste Firefox 30,0

Undrar varför bankID filen inte hittar Fribid?

Det är på min grannes dator vi skall installera Fribid. På min egen fungerar Fribid helt perfekt, men jag installerade i våras och har Swedbankfiler från samma tid. Är det något hos Swedbanksfilerna som har ändrats kanske, som gör att de inte hittar något "säkerhetsprogram"?

Last edited by Chris (2014-08-26 06:56:42)

Offline

#7 2014-08-30 17:11:23

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Jag tror att ni har olika problem. Chris grannes problem har nog att göra med webbläsaren. Testa FriBIDs testsida och se vad den säger.  Kan även vara värt att kolla om webbläsaren faktiskt hittar pluginen. Kolla under Tillägg --> Insticksmoduler i Firefox och se om "Nexus Personal" dyker upp där och vad som står under (FriBID eller BankID). Tänk också på att det inte fungerar om både FriBID och BankID säkerhetsprogram är installerade samtidigt.

När det gäller det andra problemet (felmeddelande efter att man angett ett lösenord) så har jag lagt till en konfigurationsinställning för felsökning i filen ~/.config/fribid/config . Den finns i senaste GIT-versionen:

[debug]
dump=true

Om man lägger till detta så skapas det "dump"-filer med certifikaten i katalogen ~/cbt. Om man har OpenSSL installerat så kan man använda kommandot "openssl asn1parse -in storecerts-XXXX-XXXXX.pem" för att undersöka innehållet i dessa filer, och jämföra det med vad som ligger i P12-filen med kommandot "openssl pkcs12 -nokeys -info -nomacver -in 'XXXXX - BankID på fil.p12' "

OBS! Tänk på att kommandona ovan tar med personummer i utdatan.

Offline

#8 2014-09-03 15:14:52

patwotrik
Member
Registered: 2012-06-04

Re: Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Jag får också meddelandet att installationen misslyckades. Dock skapas en fil, och den fungerar för både inloggning och singering på Fribids testsida. Dessvärre kunde jag inte logga in på CSN. De sade "Ditt certifikat har slutat att fungera. Kontakta din internetbank för att hämta ut ett nytt."

På skatteverket får jag "Du kan inte använda denna e-legitimation i den här tjänsten. Du måste använda en e-legitimation från någon av de utgivare som vi litar på."

När jag tittar på Swedbanks hemsida har jag inga giltiga bankID.

Använder Debian Testing med Firefox.

Last edited by patwotrik (2014-09-03 15:34:39)

Offline

#9 2014-10-16 21:44:52

joseflar
Member
Registered: 2012-12-09

Re: Swedbank hämtning av fil fungerar inte.

Jag upplevde samma fel som patwotrik. Lösningen för mig var att köra bleeding-edge direkt från Samuels repo, med några små fixar. En olycklig sådan fix är en hårdkodning eftersom jag inte orkat debugga.

För er som vill komma igång med samma version som jag kör så kan ni använda er av branchen nedan och kompilera själva. Jag friskriver mig från allt ansvar och det är inte mitt fel om er katt brinner upp tillsammans med er dator samtidigt som någon utnyttjar en säkerhetsläcka i programmet etc etc, men ni har ju commithistoriken så det ska förhoppningsvis inte vara någonting konstigt:

https://github.com/josla972/fribid/tree … _hardcoded

OBS: Det kommer knappast fungera att lagra certifikat från andra banker med den här versionen. En lösning på det problemet kan vara att byta till master-branchen och köra vidare med den efter man lagrat sitt certifikat genom Swedbank.

Last edited by joseflar (2014-10-16 21:49:00)

Offline

Board footer

Powered by FluxBB