FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2011-06-18 13:40:18

hno
Member
Registered: 2010-07-30

Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

Denna tråd är för tips om vad man kan göra för att komma tillrätta med olika problem vid användning av fribid. Lägg gärna till ett inlägg om du har ett eget tips att bidra med.



"Unknown error" vid signerning/inloggning/mm

Får detta problem om nspluginwrapper används. Avinstallera nspluginwrapper eller vitlista fribid i /etc/sysconfig/nspluginwrapper genom att lägga till :libfribidplugin* i IGNORE_WRAP= raden.



Segt som sirap när man använder Handelsbankens kortläsare

Handelsbankens kortläsare är allt annat än snabb. Men behövs egentligen inte en snabb läsare. Vad du behöver göra är att lära datorn ditt kort. Sätt följande i /etc/opensc.conf och kör sedan pkcs15-tool -L

use_file_cache=true;   (opensc 0.12.x)
use_cache=true;        (opensc 0.11.x)
Frågar efter pin på skärmen trots att man använder handelsbankens läsare med knappar

Uppgradera opensc till 0.12.x eller redigera /etc/opensc.conf och sätt enable_pinpad = true;

enable_pinpad = true;
Signering fungerar inte med smartcard

Sätt följande i /etc/opensc.conf

lock_login = true;
Smartcard hittas inte

Se till att pcscd är igång, samt att drivrutinen för kortläsaren är installerad. Du kan verifiera genom att köra t.ex. "pkcs15-tool -D"

Last edited by hno (2011-06-18 14:09:57)

Offline

#2 2011-06-18 14:10:59

Alcor
Member
Registered: 2010-04-19

Re: Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

Vart hittar jag /sysconfig/nspluginwrapper i Ubuntu (11.04, 64-bit)? Jag har inte den filen i /etc. Sen undrar jag hur folk lyckas installera 64-bitars drivern på Ubuntu 11.04. Den installerar men visar 0 kb i storlek. Har försökt med både Softwarecenter, gdebi och dpkg men lyckas inte med någon metod. Så, om någon kan hjälpa mig med det vore jag tacksam.

Offline

#3 2011-07-01 19:59:54

finite9
Member
Registered: 2010-10-12

Re: Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

thanks a lot for the sticky, but i've got a problem finding nspluginwrapper.  Im using F15, and im new to Fedora.  Been using Ubuntu for years, and know what nspluginwrapper is all about, but now i've switched to F15 x64 and installed flashplayer from the Fedora Plus repo, but it doesn't seem to use nspluginwrapper!

yum list nspluginwrapper shows it as not installed, but im running x64, and flash plugin is working as expected in firefox in about:plugins.  Can't figure out how they got flash player plugin to work in x64 browser without nspluginwrapper!

EDIT.
Jag glömde mig när jag började skriva meddelandet.  Svara gärna på svenska.

Last edited by finite9 (2011-07-01 20:03:06)

Offline

#4 2011-07-01 20:01:13

finite9
Member
Registered: 2010-10-12

Re: Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

forgot to mention that im getting "an unknown error occurred" when signing.  login (handelsbanken) is working ok, but not signing.  Sometimes even login fails with same error.

Offline

#5 2011-08-15 10:55:40

Zorael
Member
From: Norrbotten
Registered: 2011-08-15

Re: Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

Hade lite trassel själv men lyckades reda ut.

Om man använder den inbyggda click-to-play-funktionen för externa plugins i Chromium (aktiverbar genom chrome://flags) så stoppas Fribid likt Flash naturligtvis från att startas när en sida laddas. Enskilda blockerade plugins på en sida kan köras genom att klicka på dem, alternativt allihop via en ikon i adressfältet, tillfälligt eller whitelist.

Åtminstone Fribid-inloggningen på apoteket.se blockeras och visar ingen enkel rektangel som kan klickas på, men tydligen startar den inte heller som den ska även om du tillåter alla på sidan "för den här gången" via ikonen. Man måste whitelista hela domänen så pluginnet startas samtidigt som sidan laddas. En liten gotcha.

Maskinen kör Kubuntu 11.04, verisoner var Fribid 0.3.1 via ppa:samuellb/fribid samt Chromium 15.0.853.0 via ppa:chromium-daily/ppa.

Offline

#6 2012-09-28 08:36:54

dreamhawk
Member
Registered: 2012-09-28

Re: Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

Vill bidra med min erfarenhet efter att ha panikinstallerat för att anmäla VAB.

Jag kör Fedora 17, så fedora 16 RPM fungerade inte som jag tänkt, men det löste sig med att ladda ner tar.bz2 och köra installationen från INSTALL-filen. Jättebra!

Men det fungerade inte, fick "Unknown error" när jag skulle hämta bankid från Swedbank, och enligt här ovanför så skulle jag göra grejer med nspluginwrapper, jag avinstallerade den, och ändå så fungerade itne.

Tänkte vafan.... Startade firefox som root och försökte, hjälpte inte..

Lösningen (hittade den ingen annanstans), stäng av SELinux!

setenforce 0
kör det som root, och det fungerade galant!

(om ni vill disablea helt, ändra i etc/selinux/config-filen. )

Tack så mycket för en annars felfri programvara big_smile

Offline

#7 2012-11-06 02:13:05

jontis
Member
Registered: 2012-11-06

Re: Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

enkelt tips som tog en stund att komma på: jag hade nyss (2012-11-06) problem med skandiabanken och fribid. Jag använder Fedora 17-64 och Chrome 22.0.1229.94.

I vanlig ordning klagade den på att min version var för gammal så jag gick in på bankids hemsida, kollade i deras fil vilket senaste versionsnumret var och ändrade i .config/fribid/expiry

Det brukar hjälpa men inte denna gång.
Det som krävdes var att i Chrome tillåta fribid pluginen att köra på skandiabankens hemsida. Det kommer en automatisk popup som frågar om detta, men den försvinner så fort att den inte märks när man försöker logga in. Jag kom på det genom att i frustrationen klicka på hämta bankid på skandiabankens hemsida och den vägen ligger popupen kvar så man kan godkänna fribid att köra på skandiabankens site.

Allt fungerar igen :-)

Offline

#8 2013-01-08 15:36:44

et7peho
Member
Registered: 2013-01-08

Re: Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

Ett litet tips. bara för att https://test.bankid.com/ säger ngt i stil med

An unknown error has occurred.

An unpredicted error has occurred.

Så betyder inte det att det är kört,  mitt funkar bra med Länsförsäkringar och försäkringskassan.
Jag installerade enligt http://forum.fribid.se/viewtopic.php?id=179

Last edited by et7peho (2013-01-08 15:37:12)

Offline

#9 2013-02-25 10:16:35

Vantskruv
Member
Registered: 2012-11-16

Re: Lite tips på olika problem som kan ske och hur man rättar dem

hno wrote:
Signering fungerar inte med smartcard

Sätt följande i /etc/opensc.conf

lock_login = true;

"

Så jag var tvungen att göra som står skrivet ovan, ställa in in lock_login till TRUE, då signering inte funkade hos Swedbank (både vid betalning och överföring).

Detta finns att läsa om lock_login i konfigurationsfilen:

        # Your settings will be more secure if you choose to lock your 
        # card. Nevertheless this behavior is a known violation of PKCS#11 
        # specification. Now once one application has started using your 
        # card with C_Login, no other application can use it, until 
        # the first is done and calls C_Logout or C_Finalize. In the case 
        # of many PKCS#11 application this does not happen until you exit 
        # the application.
        # Thus it is impossible to use several smart card aware applications 
        # at the same time, e.g. you cannot run both Firefox and Thunderbird at 
        # the same time, if both are configured to use your smart card.

Hur mycket påverkas säkerheten av detta?

Använder Linux Mint Nadia 64-bit med BankID på kort.

Värt att notera att för mig finns konfigurationsfilen här: /etc/opensc/opensc.conf

Last edited by Vantskruv (2013-02-25 10:17:22)

Offline

Board footer

Powered by FluxBB