FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2012-09-18 18:52:45

aliquis
Member
Registered: 2012-09-18

Får inte ner något bankid från Skandiabanken

Bankid är den värsta jävla skit som någonsin har skapats och av helt värdelösa sopor till människor. Att en sådan skit kan påtvingas miljontals människor kan ju enbart bero på att bankerna kan sälja sin skitlösning till andra myndigheter och banker.

Hur som helst, av någon anledning fungerade nspluginwrapper på bankid förut och med extra 32-bitslibbar tror jag att jag kunde köra persadm med men det gick ju bara att importera nyckeln en gång och jag vill inte köra skiten och behöva ha en massa 32bitsbibliotek installerade så jag tog bort skiten och nu får jag det inte att fungera igen. (no appropriate viewer) en lösning är kanske att installera alla 32bits bibliotek (gissningsvis har jag varit inne och rensat ut samtliga innan jag visste att det fanns en zypper remove --clean-deps och såldes får jag inte in tillräckligt mycket med nspluginwrapperpaketet.)

Hur som helst, över till fribid. Nu när jag äntligen har fixat en ny pinkod och uppdaterat mitt telefonnummer hos Skandiabanken så inte fan låter de mig ladda ner något bankid för det utan jag möts med något felmeddelande.

Jag har googlat lite och tidigare hade ni lösningar på att döpa om pluginen och köra något javascript eller att köra det genom greasemonkey men jag har provat det men det hjälper inte.

Finns det någon möjlighet med att få ner ett bankid med fribid från Skandiabanken eller är det kört?

Finns det inget vis att få nspluginwrapper eller något att berätta _VILKA_ 32 bitars bibliotek jag kan tänkas behöva istället för att installera alla?

aliquis@-:/usr/local/lib/personal> ldd libplugins.so
        linux-gate.so.1 (0xf77cd000)
        libpthread.so.0 => /lib/libpthread.so.0 (0xf766b000)
        librt.so.1 => /lib/librt.so.1 (0xf7662000)
        libdl.so.2 => /lib/libdl.so.2 (0xf765d000)
        libtokenapi.so => /usr/local/lib/libtokenapi.so (0xf74ca000)
        libz.so.1 => /lib/libz.so.1 (0xf74b2000)
        libstdc++.so.6 => /usr/lib/libstdc++.so.6 (0xf73c6000)
        libm.so.6 => /lib/libm.so.6 (0xf739a000)
        libgcc_s.so.1 => /lib/libgcc_s.so.1 (0xf737c000)
        libc.so.6 => /lib/libc.so.6 (0xf71d6000)
        /lib/ld-linux.so.2 (0xf77ce000)
aliquis@-:/usr/local/lib/personal>

om jag drar in nspluginwrapper och 32bitsversioner av de där bör det fungera då?

Men som sagt, jag kör hellre fribid om det fungerar.

Jävla elände. Forex kör inte bankid alls. Det är ju iaf ett plus. Man kunde ju önska sig en dosa från Skandiabanken eller Forex dock istället för eländet och engångskoder.

"Ett tekniskt fel har uppstått
Om felet kvarstår kontakta kundservice."

Om det är Skandiabanken som medvetet står bakom begränsningen bör man kanske helt enkelt bara köra Forex och slippa skiten helt och hållet. Det blir ju dock problem med alla puckade myndigheter som låser en ute ifrån deras tjänster.

Sådär.. Certifikat kom man ju iaf in med så då är väl inte bankid så att akut att få att fungera men det vore ju smidigt.

Last edited by aliquis (2012-09-18 19:05:17)

Offline

#2 2012-09-21 09:37:48

aliquis
Member
Registered: 2012-09-18

Re: Får inte ner något bankid från Skandiabanken

Hur man får fribid att fungera med Skandiabanken för nedladdning vet jag inte (för inloggning vet jag att rutan dyker upp iaf.)

Bankidproblemet var högst begränsat, men så förbannat störigt:

#:/usr/local/lib/personal # nspluginwrapper -i libplugins.so
nspluginwrapper: no appropriate viewer found for libplugins.so
#:/usr/local/lib/personal # nspluginwrapper -v -i libplugins.so
*** NSPlugin Viewer  *** ERROR: libplugins.so: cannot open shared object file: No such file or directory
*** NSPlugin Viewer  *** ERROR: libplugins.so: cannot open shared object file: No such file or directory
nspluginwrapper: no appropriate viewer found for libplugins.so
#:/usr/local/lib/personal # nspluginwrapper -v -i ./libplugins.so
Install plugin ./libplugins.so
  into /usr/lib64/browser-plugins/npwrapper.libplugins.so
#:/usr/local/lib/personal #

doh..

Behövs alltså ingen 32 bit base eller något som en del andra rekommenderar.


Av någon anledning laddar inte firefox pluginen dock, vare sig jag länkar till /usr/local/lib/personal/libplugins.so eller bara låter npwrapper.libplugins.so ligga i /usr/lib64/browser-plugins.

Vettefan varför. Var inga som helst problem att få igång det förr och jag har gjort allt jag brukar göra vad gäller länkar.

Någon idé?


Lösning:
Att köra nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.se från $HOME/.mozilla/plugins som en vanlig användare fungerade istället. Förstår inte varför det inte skulle fungera som root och ha den i /usr/lib64/browser-plugins men men. Nu fungerar det iaf.

Last edited by aliquis (2012-09-21 10:01:28)

Offline

#3 2012-09-21 10:10:51

aliquis
Member
Registered: 2012-09-18

Re: Får inte ner något bankid från Skandiabanken

Fast nu är nästa problem att även om den nswrappade pluginen laddas så hittar inte bankids kontrollsida skiten. Hjälper inte att länka till 32bitarsversionen heller.

Lösning?

Värdelöst det här.

Edit: En körning av personal i konsoll visade att den behövde libpng version 12. Efter installation av libpng12-0-32bit fungerar versionskontrollen.

(User-agent har jag ändrat med https://addons.mozilla.org/sv-se/firefo … -switcher/ till i686 istället för x86_64.)

Last edited by aliquis (2012-09-21 10:29:48)

Offline

#4 2012-11-04 19:24:49

ivho
Member
Registered: 2012-02-09

Re: Får inte ner något bankid från Skandiabanken

aliquis wrote:

"Ett tekniskt fel har uppstått
Om felet kvarstår kontakta kundservice."

Får samma fel när jag försöker hämta bankid på skandiabanken. Nån som har någon lösning? Hade lite strul innan jag insåg att jag hade de gamla personal/nexus prylarna kvar, de är avinstallerade nu och pluginen verkar ladda ok.

/Ivar

Offline

#5 2012-11-04 21:10:24

mikma
Member
Registered: 2010-09-17

Re: Får inte ner något bankid från Skandiabanken

Jag har samma problem med Skandiabanken. Postade i ämnet "Stöd för hämtning på gång!"
http://forum.fribid.se/viewtopic.php?id=38 .

Offline

Board footer

Powered by FluxBB