FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2012-04-06 12:26:27

caxpern
Member
Registered: 2012-04-06

Hämta ut ID från Länsförsäkringar går inte??

Hej.
Jag har problem med att få ut min e-legitimation från länsförsäkringar bank.
Det står att jag måste ha den senaste versionen av bank-id och dom hänvisar mig till bank-id's hemsida. Om jag testar där står det att min version är gammal men OK. Kan dock inte testa med någon legitimation..
Jag behöver e-legitimationen för att logga in på JAK bank, så jag hämtade ut legitimationen i windows och konverterade den genom Nexus Personal som jag läste om i denna tråd http://forum.fribid.se/viewtopic.php?id=29
Men när jag ska logga in med den på JAK så säger dom även där att jag har en för gammal version. Beror det på att jag har konverterat legitimationen eller på att FriBID inte är uppdaterat? Skulle det gå att ändra i nån textfil så FriBID ses som den nya versionen av Bank-ID? Eller går det att lösa på nåt annat sätt?
Tacksam för svar.

Vill även säga att jag uppskattar detta projekt mycket smile!!

Offline

#2 2012-04-06 12:35:37

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: Hämta ut ID från Länsförsäkringar går inte??

FriBID låtsas vara en gammal version av Nexus eftersom den inte stöder alla funktioner i de senare versionerna. Det brukar dock fungera att ändra versionsnumret till det senaste i ~/.config/fribid/expriy  ~/.config/fribid/expiry

[expiry]
best-before=nånting...
still-valid=true
version-to-emulate=4.19.0.11351

Den filen uppdateras lite då och då, så man kan behöva lägga tillbaka ändringen efter ett tag.

Last edited by samuellb (2012-04-07 17:15:59)

Offline

#3 2012-04-07 14:03:21

caxpern
Member
Registered: 2012-04-06

Re: Hämta ut ID från Länsförsäkringar går inte??

Jag hittar inte vart du menar.. Om jag skriver i terminalen så säger den att filen inte finns, och jag hittar ingen /fribid mapp eller fil under /.config i hemmappen.
Konstigt för programmet verkar ju fungera då test.bankid.com säger det, fast det fungerar inte med .p12 legitimationen där men får ändå upp ett fönster där jag kan lägga in en legitimation. Jag använder Ubuntu, och Chromium men har också testat med Firefox.

Offline

#4 2012-04-07 17:15:26

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: Hämta ut ID från Länsförsäkringar går inte??

Råkade skriva fel, ~/.config/fribid/expiry ska det vara. Finns den inte så borde den dyka upp efter att du startat FriBID.

Offline

#5 2012-04-08 15:11:41

caxpern
Member
Registered: 2012-04-06

Re: Hämta ut ID från Länsförsäkringar går inte??

Jag fattar inte varför men den finns inte.. Har testat i terminal och kollat i .config mappen men jag hittar inget. Vet inte riktigt om jag har startat programmet eller så utan fönstret dyker upp när jag genom webbläsaren ska legitimera mig. Borde jag starta det på nåt annat sätt? Känns skitskumt att fribid mappen eller filen inte dyker upp..

Offline

#6 2012-04-08 15:20:43

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: Hämta ut ID från Länsförsäkringar går inte??

Det ska räcka att fönstret dyker upp. Testa att gå in på sidan nedan och tryck på någon av knapparna. Om "best_before" i textrutan börjar med 1319.... så är det något knas (det är standardvärdet). Annars så måste filen skapas någonstans...

https://fribid.se/misc/tests/test-authsig.html

Offline

#7 2012-04-09 13:59:00

caxpern
Member
Registered: 2012-04-06

Re: Hämta ut ID från Länsförsäkringar går inte??

Tack så mycket för hjälpen smile Jag vet inte vad som gjorde det men första gången jag kollade stod det 1319 efter best_before, men idag så kollade jag igen och det hade ändrats big_smile! Filen fanns och jag ändrade versionnummer vilket funkade smile!
Tack för detta program!

Offline

Board footer

Powered by FluxBB