FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

  1. Index
  2. » Allmänt
  3. » Nordea?

#1 2010-05-14 23:53:11

MDC
Member
Registered: 2010-04-11

Nordea?

Är det någon här som har Nordea och kan göra mig en tjänst? Då de inte verkar göra som alla andra banker genom att signera lite data och sedan logga in men ändå använder Nexus som klient så har jag en teori.
Det de istället verkar göra är nog mer "standard" i Webbläsar-världen än vad övriga banker gör, vilket, om mina teorier stämmer, gör att man inte behöver Nexus alls (iaf inte för inloggning).

Så om någon som har Nordea kan testa följande så vore det toppen.

1. Installera OpenSC för PKCS11 stöd
$ sudo apt-get install libopensc2
(pcscd och libccid samt drivrutin för läsaren måste också vara installerade men om Nexus fungerar nu så är det redan inlagda)
2. Avinstallera Nexus (och starta om Firefox)
3. I Firefox; Redigera -> Inställningar. Klicka på Avancerat. Välj fliken Kryptering. Klicka på knappen Säkerhetsenheter.
Välj Aktivera. Modulnamn: Vad-du-vill. Modulens filnamn: /usr/lib/opensc-pkcs11.so
4. Om allt går bra så borde du i listan fått upp din kortläsare och dina certifikat på kortet (om läsaren är inkopplad såklart) - om inte starta om Firefox och kontrollera igen.
5. Prova att logga in på Nordeas e-bank med dosa med sladd.
6. Svara på inlägget och informera resultatet smile

(Extra bonus om om det även går att genomföra transaktioner eller andra saker som kräver signering fungerar - om de nu har sådant - och isåfall om det fungear med eller utan fribid)

Offline

#2 2010-05-23 23:41:45

arran
Member
Registered: 2010-04-27

Re: Nordea?

Nu har jag provat. Fick det tyvärr inte att funka.

Så här gjorde jag.

Tog först bort libplugins.so.
I 'Säkerhetsenheter' akiverar jag /usr/lib/opensc-pkcs11.so
Mitt certifikat till dosan dyker då upp i den nya modulen.
Nu provade jag även att ta bort modulen /usr/local/lib/personal/libP11.so, MEN om jag gör det så försvinner också mitt nordea certifikat för opensc-pkcs11.so-modulen. (åtminstone försvinner det efter omstart av firefox)

När jag lägger till opensc-pkcs11.so får jag även detta felmeddelande i terminalen av firefox. "[opensc-pkcs11] pkcs15.c:799:sc_pkcs15_bind: returning with: Unsupported card"

Det verkar som att jag saknar något men vet inte riktigt vad.

Försökte även undersöka lite. Vet inte riktigt vad detta betyder, eller ens om det är relaterat till felmeddelandet tidigare. Kortet verkar inte gå att läsa riktigt i alla fall.

prompt$ opensc-tool -l
Readers known about:
Nr.    Driver     Name
0      openct     OpenCT reader (detached)
1      openct     OpenCT reader (detached)
2      pcsc       Argos Mini II 00 00
prompt$ opensc-tool -r 2 -f
[opensc-tool] iso7816.c:99:iso7816_check_sw: Incorrect parameters P1-P2
[opensc-tool] iso7816.c:462:iso7816_select_file: returning with: Incorrect parameters in APDU                                                                               
[opensc-tool] card.c:554:sc_select_file: returning with: Incorrect parameters in APDU 
SELECT FILE failed: Incorrect parameters in APDU

Offline

#3 2010-05-24 19:00:03

MDC
Member
Registered: 2010-04-11

Re: Nordea?

arran, tack för att du provat! Däremot verkar det konstigt att certifikaten försvinner när du tar bort libP11.so från personal då den inte ska ha något med saken att göra (som jag ser det) samt att du får Unsupported card.

Har du möjliget att prova lite med pkcs15-tool och/eller pkcs11-tool för att se om de kan kommunicera med korten?
tex
pkcs15-tool -c
pkcs11-tool -L

Är det ett "vanligt" bankid kort du har fått?

Hmm.. om inte libP11.so registreras som någon modul i openct som en virtuell enhet som sedan pipar vidare till riktiga kortet..... näe, då borde den inte heta libP11... tycker inte jag iaf... äh... smile

Offline

#4 2010-05-25 00:53:15

arran
Member
Registered: 2010-04-27

Re: Nordea?

Ja, det verkar inte bättre.

'pcsc_scan' detekterar korrekt, utan felmeddelanden, som "Nordea Visa Sweden". Funkar utan problem med Nexus.

~$ pkcs11-tool -L
[opensc-pkcs11] pkcs15.c:532:sc_pkcs15_bind_internal: unable to enumerate apps: Incorrect parameters in APDU                                                                
[opensc-pkcs11] pkcs15.c:799:sc_pkcs15_bind: returning with: Unsupported card         
[opensc-pkcs11] pkcs15.c:799:sc_pkcs15_bind: returning with: Unsupported card         
[opensc-pkcs11] pkcs15.c:799:sc_pkcs15_bind: returning with: Unsupported card         
Available slots:                                                                      
Slot 0           (empty)
Slot 1           (empty)
Slot 2           (empty)
Slot 3           (empty)
Slot 4           (empty)
Slot 5           (empty)
Slot 6           (empty)
Slot 7           (empty)
[opensc-pkcs11] pkcs15.c:799:sc_pkcs15_bind: returning with: Unsupported card
Slot 8           (empty)                                                              
Slot 9           (empty)
Slot 10          (empty)
Slot 11          (empty)
Slot 12          (empty)
Slot 13          (empty)
Slot 14          (empty)
Slot 15          (empty)

~$ pkcs15-tool -c
Using reader with a card: Argos Mini II 00 00
[pkcs15-tool] pkcs15.c:532:sc_pkcs15_bind_internal: unable to enumerate apps: Incorrect parameters in APDU                                                                  
[pkcs15-tool] pkcs15.c:799:sc_pkcs15_bind: returning with: Unsupported card           
PKCS#15 initialization failed: Unsupported card

Har en annan kortläsare från Nordea (NCR1) som jag kan prova senare. Nu är det för sent...

Offline

#5 2010-09-27 18:36:49

mikma
Member
Registered: 2010-09-17

Re: Nordea?

Jag antar att EMV är defaultapplikation på Nordea-korten. Kanske vet inte opensc hur den ska byta till PKCS#15 på dessa kort, kanske använder de inte den vanliga aid:n för PKCS#15?

Last edited by mikma (2010-09-27 18:39:52)

Offline

#6 2011-01-25 01:09:24

Lokpest
Member
Registered: 2011-01-25

Re: Nordea?

Om nån inte har sett så: Nordea går med i BankID

Nordea går med i BankID och fördjupar därmed samarbetet med de andra BankID-bankerna. Nordea börjar ge ut BankID e-legitimation till sina kunder 2012, och upphör samtidigt med utgivning av Nordea e-legitimation.

Offline

  1. Index
  2. » Allmänt
  3. » Nordea?

Board footer

Powered by FluxBB