FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2010-10-11 13:30:59

thanius
Member
Registered: 2010-10-11

Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Läste här på forumet att Nexus Personal inte exporterar till P12 längre, är FriBID värdelöst då? Eller går det att fixa på ett annat sätt?

skål

Offline

#2 2010-10-11 22:12:35

mikma
Member
Registered: 2010-09-17

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Ett alternativ är Bank-ID på kort. Handelsbankens verkar fungera.

http://wiki.fribid.se/sidor/SmartCards

Offline

#3 2010-10-31 18:00:24

erik.andersson
Member
Registered: 2010-08-10

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Hej,
Här kommer lite tips för er som vill konvertera BankID:s proprietära nge/ngp filer till p12 för att kunna använda fribid. Gör så här:

1. Ladda ner windows versionen av Nexus Personal från Nordeas hemsida. BankID har tagit bort möjligheten att exportera till p12 men det fungerar fortfarande med versionen av Nexus som Nordea använder.

wget http://www.nordea.se/sitemod/upload/roo … lsetup.exe

2. Installera wine (apt-get install wine)

3. Installera Nexus i wine (wine PersonalSetup4100.exe)

4. Starta Nexus Personal och importera nge filen (som tidigare har exporterats till ett USB minne från Windows)

5. Stäng Nexus Personal

6. Editera config filen Personal.cfg som ligger normalt i
.wine/drive_c/windows/profiles/<din_userid>/Application\ Data/Personal/config/Personal.cfg

och ändra ExportType raden till ExportType=1

7. Spara och starta Nexus Personal igen, nu kan ni exportera till p12 och börja använda FriBiD!

Hoppas det hjälper!

Obs: Jag såg att Nordea har en version av Nexus Personal för linux. Det är möjligt att den klarar av att importera nge och exportera till p12 men jag har inte provat (wget http://www.nordea.se/sitemod/upload/Roo … Linux.zip). Om någon orkar testa, posta gärna resultatet till forumet. :-)

Offline

#4 2011-03-17 09:17:15

arune
Member
From: Göteborg
Registered: 2010-03-24

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Tack Erik, detta hjälpte mig!

Offline

#5 2013-05-27 14:31:26

vivian
Member
Registered: 2011-06-23

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Lyckades idag att hämta en ny Bank-ID från Skandiabanken samt fixa en P12-fil som jag nu kan använda på min Kubuntu 64-bitar. Detta gjorde jag med hjälp av en Eee-pc på följande sätt:

1. Laddade ner senaste version av Nexus Personal för Linux (32-bitar) och installerade programmet på min Eee-pc.

2. Avaktiverade insticksmodulen Nexus Personal 1.0.2 (FriBID) i Firefox samt aktiverade motsvarande modul till Nexus Personal

3. Hämtade en ny Bank-ID från Skandiabanken (med det nya filformatet .ngp)

4. Kopierade/sparade .ngp-filen på ett USB-minne

5. Avinstallerade senaste versionen av Nexus Personal

6. Laddade ner äldre version av Nexus Personal http://download.tuxfamily.org/pandora/t … rig.tar.gz och installerade

7. Tog bort den nya Bank-ID:n (.ngp-filen) från datorn via Nexus Personal

8. Följde Eriks anvisningar från punkt 4 (dock inte via Wine)

9. Exporterade till p12 på UBS-minnet och kopierade sen filen på datorn med 64-bitar

10. Testade att logga in på Skandiabanken med FriBID och den nya Bank-ID (nu en P12-fil) och allt fungerade.

Tack Erik för informationen, det gick inte via Wine men anvisningarna ledde till ett lyckat resultat.

Last edited by vivian (2013-05-27 14:44:55)

Offline

#6 2013-05-27 18:17:44

mikma
Member
Registered: 2010-09-17

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Var ska raden med "ExportType=1" vara? Det finns ingen sådan variabel i filen.

Offline

#7 2013-06-06 21:27:58

jakob
Member
Registered: 2013-06-06

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

HJÄLP!

Försökte idag ta tag i att få igång bankid igen efter att jag av misstag raderat mina filer... jag har skandibanken och seb. SEB verkar ha bytt till bankid med kort nyligen....

* Nedladdning via skandiabanken går inte.
* Jag har ingen 32bits linux och kan inte köra enligt ovan.
* Bad även en vän prova att ladda ner via windows, men det verkar ju då vara problem med att konvertera till .p12!?!
* Har beställt kort via SEB, men det verkar inte fungera heller....

....så finns det NÅGOT sätt att använda bankid för mig?!
(förutom att möjligen installera en 32bits linux och sedan flytta p12-filen till fribid?)

/Jakob

PS.
(måste skriva av mig lite ilska)

Hur I H-VETE kan BankID (egentligen Finansiell ID Teknik) vara så enormt bakåtsträvande att de aktivt försöker "döda" den enda vettiga lösningen (fribid såklart) som finns för Linux och andra system? Skämms de så mycket över att de under 10 år med ca 100 MILJONER i kostnader PER ÅR inte lyckats få fram en fungerande Linuxprogramvara?

Jag säger inte att det jobb Samuel och andra har gjort med fribid är lätt, men det har ju ändå skett på oavlönad fritid och man kunde ju tro att de som sitter på både en budget om 100 miljoner per år och dessutom har specifikationer på detta HEMSKA DOLDA PROTOKOLL kunde göra något vettigt istället för att djävlas med alla oss som bara vill lösa sina bankärenden på ett smidigt vis!!!!

Satt jag i Finansiell Id Tekniks Styrelse och därmed var ansvarig för hur de spenderade sina medlemsföretags pengar så hade jag sparkat deras tekniska ansvariga så hårt och långt att ett JAS plan skulle framstå som en mygga!!!

Blir så j-la trött!!!!!

DS.

Offline

#8 2013-06-07 18:35:17

mikma
Member
Registered: 2010-09-17

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

jakob wrote:

* Nedladdning via skandiabanken går inte.
* Jag har ingen 32bits linux och kan inte köra enligt ovan.

Det ska gå om du ändrar user-agent temporärt så att du kan ladda ner programmet, och använder nspluginwrapper så att din 64-bit webbläsare kan använda 32-bit plugin.
Vill du ha mer hjälp använd eller skapa då en tråd om att använda bank-id på 32-bit linux.

Offline

#9 2013-11-28 11:19:42

chal2oye
Member
Registered: 2013-11-28

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Var ska raden med "ExportType=1" vara? Det finns ingen sådan variabel i filen.

Offline

#10 2014-01-03 10:56:58

Olangu
Member
Registered: 2011-08-02

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Jag går fruktlös ur det hela...

Jag lyckas ladda ner e-leg med senaste linuxversionen av bankid i en virtuell maskin.
Jag kan också exporera detta till .nge-fil. Men sen går jag bet när jag ska imporera denna nge-filen i nexus personal v4.10 Det blir fel vid importering.

Provade att installera linux 32-bitars v4.10.2. Det fungerar och kan imporera nge-certen där. Men hittar inte hur jag ska kunna exporera direkt till p12. Och kan fortfarande inte imporera 4.10.2-exporerade nge-filer till nexus personal (windows) 4.10.

Någon som lyckats bättre?

Offline

#11 2014-02-10 14:10:36

gengver
Member
Registered: 2014-02-10

Re: Ok, så hur fixar jag P12-fil, nu då?

Installerade Fribid och laddade ner Bank-ID från Swedbank utan problem.
Har även kopierat p12-filen som skapades till annan 64-bitars maskin med Fribid, den funkar lika bra
Så inget 32-bitarstrixande. Synd att inte alla banker verkar ha Bank-ID på fil

Offline

Board footer

Powered by FluxBB