FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2010-10-21 17:46:26

electricbum
Member
Registered: 2010-10-21

FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Hej,

för några dagar sen slutade Skandiabankens inloggning att fungera med FriBID på två olika datorer. Jag testade med Skatteverket vilket fortfarande fungerar utmärkt. Jag kör senaste FriBID 0.2.1a på Ubuntu 10.10. Det fungerar varken med 32 eller 64-bit system.

Har någon en aning vad som kan gå fel?

Hälsningar
Hannes

Last edited by electricbum (2010-10-21 17:46:53)

Offline

#2 2010-10-21 21:32:49

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Problemet är att Skandiabanken kollar om man har någon plugin som heter "Nexus Personal" istället för att kontrollera vilka MIME-typer som stöds, vilket t.ex. Skatteverket gör. FriBID-pluginen heter "FriBID" så därför fungerar det inte.

Det verkar dock fungera om man skriver följande javascript-kod i addressraden i webbläsaren (det går också att lägga till som bokmärke så slipper man skriva in det varje gång):

javascript:isInstalled=function(){return 'Plugin';};initAuthenticatePlugin();document.getElementById('ctl00_cphMainContentWide_rbtnBankID').click();BankIDActivate();void(0)

Frågan är om man borde byta namn på pluginen till "Nexus Personal" så att Skandiabanken fungerar. Det finns ju också en risk att fler banker börjar kolla efter BankID-stöd på detta sätt. Men i så fall skulle det visas fel namn under "TIllägg" i Firefox (och motsvarande i andra webbläsare) så det kanske inte är så bra ändå. Jag får fundera på det här.

Offline

#3 2010-10-21 22:09:51

electricbum
Member
Registered: 2010-10-21

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Tack, det fungerade!

Skulle man inte kunna kolla vilken URL webbläsaren laddar? Om det är Skandiabankens inloggningssida så kollar man om "ctl00_cphMainContentWide_rbtnBankID" finns och sen köra JS-koden som du klistrade in i ditt förra meddelande.

//Hannes

Offline

#4 2010-10-21 22:30:03

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Det går säkert att göra med t.ex. GreaseMonkey. Det är inget jag använder själv, men du kan ju testa:
https://addons.mozilla.org/firefox/addon/748

Det smidigaste vore ju om man kunde lösa detta inifrån FriBID-pluginen, men tyvärr så laddas inte FriBID förrän efter kontrollen så det går nog inte (bortsett från att byta namn på pluginen).

Offline

#5 2010-10-24 12:09:36

mudhead
Member
Registered: 2010-10-24

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Jag har skapat ett skript för GreaseMonkey (mitt första):
http://userscripts.org/scripts/show/88738

Det som behövdes göras var att överrida isInstalled functionen och alltid returnera 'Plugin'. Jag byggde dock ut den funktion som Skandiabanken redan hade så Nexus fortfarande fungerar. Man kommer även till install sidan om FriBID av någon anledning inte skulle finnas bland plugins.

Offline

#6 2010-10-30 18:15:11

edwtjo
Member
From: /dev/brain
Registered: 2010-09-26
Website

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Ojdå, jag skulle kollat här först... Jag satte i vilket fall även ihop ett GreaseMonkey-skript,
http://userscripts.org/scripts/show/89201

Därtill skickade jag ett mail till deras "webmaster" om hur de skulle kunna fixa problemet.

Offline

#7 2010-10-31 12:27:49

Defender
Member
Registered: 2010-09-14

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Hej alla,
Stort tack till er som fixade GreaseMonkey-skript, men blir det inte enklare att ändra namnet för pluginen till "Nexus Personal". Det borde vara mer "transparent". Är det inte så andra plugin gör (typ vlc eller mplayer) för att kunna visa video för windows media player eller quicktime?

Offline

#8 2010-10-31 13:30:03

edwtjo
Member
From: /dev/brain
Registered: 2010-09-26
Website

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

@Defender det generella och korrekta är att undersöka mimetypen för pluginet, detta gör redan skatteverket (och nu då även mitt skript) men inte skandiabanken.

Jag ångrade mig lite, såklart beror det ju på om man bara vill supporta specifika plugins eller inte tongue

Last edited by edwtjo (2010-10-31 13:35:44)

Offline

#9 2010-11-12 18:11:39

Wesse
Member
Registered: 2010-11-12

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Får ni det att fungera mot skandiabanken  ?

Offline

#10 2011-03-05 10:58:02

Defender
Member
Registered: 2010-09-14

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Hej,
För de som inte vill använda sig av greasemonkey så kan man få det att fungera med enbart fribid. Gör så här:

- ladda ner källkoden för fribid och packa upp arkivet.
- editera filen common/defines.h och ändra raden:

#define PACKAGENAME         "FriBID"

till

#define PACKAGENAME         "Nexus Personal"

- kompilera (./configure && make)

- jag fick ett felmeddelande efter att ha kompilerat eftersom strängen "Nexus Personal" innehåller mellanslag. Felet uppstår när Makefilen försöker köra xgettext. Man kan fixa det genom att köra:

xgettext -k_ -ktranslatable -d `../configure --internal--get-define=BINNAME` --package-name="Nexus Personal" --package-version=`../configure --internal--get-define=PACKAGEVERSION` --copyright-holder='YOUR NAME' -o template.pot ../client/gtk.c ../client/gtk/sign.glade

(Om någon vet hur man fixar det på rätt sätt så berätta gärna, xgettext får problem när variabeln som skickas till package-name innehåller mellanslag).

- sedan är det bara att köra make install

På det sättet så är det helt transparent för skandiabanken och fribid fungerar utmärkt. Kanske någonting Samuel vill ändra för nästa release så att plugin
namnet blir identisk för FriBID och BankID?

Offline

#11 2011-03-05 12:52:57

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Hej,

Detta är faktiskt redan löst i aktuell GIT-version (och kommer självklart med i nästa version). Här är patchen som ger den ändringen, man behöver bara ändra en rad om man ändrar på rätt ställe:

http://git.fribid.se/fribid/commit/?id= … f6d8168741

Här kan man ladda ner senaste källkoden från GIT:

http://git.fribid.se/fribid/snapshot/fr … er.tar.bz2

Offline

#12 2011-04-18 21:14:27

anders
Member
Registered: 2011-04-18

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Hej

kör 0.2.2 och det har funkat bra hitils. Av någon skum anledning så får jag inte  FF3 att funka ,den bara seqfaultar, det är dock en annan histioria som inte hör hemma här men.
Jag får inte FF4 att funka på skandiabanken, är det någon som har lyckats med detta ? Finns det någe sätt att lura sig in på skandiabanken med ff4?

Tacksam för svar big_smile

Offline

#13 2011-04-19 21:01:10

orjan
Member
Registered: 2011-04-19

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Jag ändrade vilken version av BankID fribid påstår sig vara från "4.15.0.14" till "4.17.0.11" i konfigureringsfilen ~/.config/fribid/expiry.
Nu funkar det bra att logga in på Skandiabanken även med Firefox 4.

Offline

#14 2011-04-19 21:19:58

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Intressant lösning med att ändra expiry-filen. Fast du bör nog skrivskydda den för annars kommer den skrivas över den efter 14 dagar.

Jag ska flytta fram versionnumret, men det har tillkommit en ny parameter i versionssträngen i 4.17.0.11 som jag måste klura ut hur den fungerar först. Annars ser det nog versionsträngen lite konstig ut, om man har senaste versionen men inte parametrarna som den skickar...

Offline

#15 2011-04-20 11:14:22

orjan
Member
Registered: 2011-04-19

Re: FriBID och SkandiaBanken slutade att fungera

Jag försökte först brutalt ändra versionsnumret i källkoden (common/defines.h) men märkte att det inte gjorde någon skillnad. Tittade i källkoden och upptäckte att den använder versionsnumret sparat i konfigureringsfilen i första hand.

Naturligtvis är den rätta lösningen att implementera 4.17.0.11's gränssnitt fullt ut, men mot Skandiabanken verkar det just nu fungera att ljuga för att komma förbi deras versionsnummerkoll.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB