FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2012-10-22 15:46:33

Koko
Member
Registered: 2012-10-22

överföra ett BankID utan USB minne???

Tjena
Min dator kraschade och jag befinner mig i Amerika utan ett BankID. Dock har jag en dator med ett BankID I Sverige som min bror kan komma åt.

Finns det något sätt att föra över ett BankID till mig utan ett USB minne?

Mvh David

Offline

#2 2012-10-22 16:05:11

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: överföra ett BankID utan USB minne???

Jag antar att du kör BankID Säkerhetsprogram och inte FriBID? Där läggs ett id-nummer för datorn till på lösenordet (automatiskt utan att du ser det), så e-legitimationen blir tyvärr låst till en viss dator. Annars ligger filerna i en mapp som heter ungefär (vet ej på rak arm) C:\Documents and settings\DittKonto\Application Data\Personal\store

Som en snabb lösning skulle jag föreslå att din bror installerar någon slags remote desktop, t.ex. VNC eller liknande. Helst något som använder kryptering. Då kan du ju styra din dator från USA.

Ev. kan det fungera att försöka kopiera hårddiskens serienummer, nätverkskortets MAC-adress m.m. för att gå runt "skyddet", MEN det är mer komplicerat och kan ev. ställa till det med Windows-aktiveringen.

Offline

#3 2012-10-22 16:07:52

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: överföra ett BankID utan USB minne???

En annan sak ni kan testa är att lägga över e-legitimationen på ett USB-minne och sedan skapa en s.k. diskavbildning med t.ex. WinImage (eller dd på Linux och Mac) som din bror skickar över till dig och du kopierar (också med t.ex. WinImage) till ett USB-minne i USA (som måste minst lika stort).

Offline

#4 2012-10-22 16:28:33

Koko
Member
Registered: 2012-10-22

Re: överföra ett BankID utan USB minne???

Prceis, använder inte fribid, men frågade här i och med att det verkan finnas god kunskap om hur BankID fungerar generellt.

Försöker hitta en permanent lösning iom at jag kommver vara borta några månader.
Ok, WinImage skall jag ta en titt på.
Tack för tipset samuellb!

Funderade på om det kanske skulle gå att skapa en .p12  fil med en äldre version av Nexus på datorn i Sverige sedan skicka till mig och exportera till en .nge
För .p12 är väll inte låst till ett specifikt USB-Minne?

Offline

#5 2012-10-22 20:10:44

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: överföra ett BankID utan USB minne???

Nej, .p12 är inte låst, så kan du få ut en fil i det formatet så är det det absolut bästa och enklaste.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB