FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2013-10-10 20:42:08

MMN-o
Member
Registered: 2012-06-03

FriBID på Swedbank och test.bankid.com

Har noterat att jag på sistone (på 32bit-maskin), sedan någon gång i september tror jag, inte kan logga in på Swedbank med FriBID (Debian-bygge).

test.bankid.com säger:

"BankID Security Application is too old.
Your version of BankID Security Application is obsolete and needs to be upgraded."

Kör FriBID version 1.0.2.

Postar detta så jag kommer ihåg att göra det! Kommer säkert att debugga mer. Kommentera gärna vad jag utelämnat från vettig buggrapport smile

Offline

#2 2013-11-03 10:31:00

piiip
Member
Registered: 2013-11-03

Re: FriBID på Swedbank och test.bankid.com

Editera config filen: ~/.config/fribid/expiry

ändra (endast) versionsraden till:
version-to-emulate=4.19.1.11663

fungerar även för besök hos Skandia som är ovanligt anala,
har testat på skatteverket och swedbank samt skandia

Offline

#3 2013-11-04 11:57:14

norpan111
Member
Registered: 2013-11-04

Re: FriBID på Swedbank och test.bankid.com

piiip wrote:

Editera config filen: ~/.config/fribid/expiry

ändra (endast) versionsraden till:
version-to-emulate=4.19.1.11663

fungerar även för besök hos Skandia som är ovanligt anala,
har testat på skatteverket och swedbank samt skandia

jag gjorde en "sudo nano ~/.config/fribid/expiry" och ändrade raden du sa men det är ingen skillnad? testat med både firefox och chrome

Offline

#4 2013-11-25 11:41:23

Tobias
Member
Registered: 2010-02-25

Re: FriBID på Swedbank och test.bankid.com

Hej,

Sen några veckor tillbaka fungerar inte Fribid på Swedbank och https://test.bankid.com/ för mig heller.

Jag kan hämta ut nytt BankID i Internetbanken, men när jag försöker logga in med det på Swedbank får jag:
Det gick inte att logga in. Det kan bero på att du angett ett felaktigt personnummer eller att ditt BankID-kort inte är giltigt. Kontrollera ditt kort och försök igen. Du kan testa ditt BankID på http://test.bankid.com/

Och på test.bankid.com får jag detta (även fast Fribid redan finns installerat):
BankID säkerhetsprogram kan inte installeras
Din plattform Linux 64-bit stöds inte. Här hittar du information om vilka plattformar som stöds.

Offline

#5 2014-02-26 11:00:03

nicolito
Member
Registered: 2014-02-26

Re: FriBID på Swedbank och test.bankid.com

Och på test.bankid.com får jag detta (även fast Fribid redan finns installerat):
BankID säkerhetsprogram kan inte installeras
Din plattform Linux 64-bit stöds inte. Här hittar du information om vilka plattformar som stöds.

Jag antar att du redan funnit lösningen på detta eftersom det tas upp i var och varannan tråd, men för andra som hamnar här:
Har man 64-bitars operativsystem kommer test.bankid.com att klaga eftersom de kollar inställningarna i webbläsaren (i686 (32-bitars) eller x86_64 (64 bitars).
Detta kommer man lätt förbi genom att ändra inställningarna på user agent i webbläsaren så att bankid tror man använder en 32-bitars version (ganska korkat test med andra ord). Vet man inte hur man ändrar, eller inte vill göra det manuellt finns det, åtminstonne i firefox, plugin som löser detta galant. Själv använder jag user agent switcher (sök bland plugins). Där behöver man bara klicka för 32-bit firefox innan man besöker en hemsida som utför det här testet. Fungerar på fler ställen än bankid...

Sen kommer test.bankid.com inte fungera ändå... men det är en annan historia.

Huvudsaken är att fribid funkar på de sidor där det verkligen behövs.

Tack utvecklarna för ett bra program smile

Offline

Board footer

Powered by FluxBB