FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2014-03-26 17:51:00

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Se detta meddelande:

https://bankid.com/sv/Aktuellt/BankID-S … -fasas-ut/
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.5 … nux-slopas

FriBID kommer så klart inte läggas ner pga detta. Däremot kommer FriBID att behöva uppdateras i och med "teknologiskiftet" de skriver om. Det verkar bland annat handla om att kommunikationen mellan pluginen och webbsidor (s.k. "relying parties") kommer att börja gå via BankIDs servrar.

Offline

#2 2014-03-29 15:00:37

SpinEcho
Member
Registered: 2012-12-30

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Lite tröttsamt när det går bakåt i utvecklingen...  Jag har dessutom Handelsbanken som inte använder sig av mobilt Bankid.  Håller tummarna för FriBID. Som datanörd känns det mycket mer tillfredsställande att köra Arch och FriBID än att köra Window och officiell BankID-klient.

Offline

#3 2014-03-30 19:14:39

Almehdin
Member
Registered: 2013-11-26

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Vi är många som ser framemot och eventuellt beta testa en ny klient när den dyker upp. Känns lite jäkligt att man inte kan hjälpa till mer än så.

Offline

#4 2014-04-02 08:42:03

Jan Kardell
Member
Registered: 2014-04-02

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Skönt att höra att det finns hopp. För övrigt har BankID redan sabbat test.bankid.com, måste nu fejka User Agent. Men det fungerar ändå inte, får "okänt fel" i en ruta på webbsidan. Har BankID på kort från SHB och kör nexus 4.19.1.11663 (som är den senaste man får från nexus) under SuSE x86_64. Nåja, har inte haft problem någon annanstans (ännu).

Men hur har nexus kommit fram till att det är bara 5000 användare? Tror faktiskt det är några fler trots att nexus gjort det så krångligt man kan. Och hur många använder FriBID? Finns det egentligen någon som vet, och hur går en räkning av användare till?

Offline

#5 2014-04-03 09:45:43

bengan
Member
Registered: 2014-04-03

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Hej. Jag är ny här. Jag har fått ett svar via några kanaler på Kristinehamns kommun där man påstår att användarbasen för BankID bara är 5000 på Linux av totalt 7000000 (7M). Jag måste ha BankID för att kunna sköta vissa skolsaker åt mina barn via ett system som heter "Fronter" som levereras av Pulsen. Jag ifrågasätter f.ö. siffrorna. 5000 är förmodligen för att man har gjort det så svårt för alla att installera på andra system än med dpkg-baserade så att det inte går att få upp installationsbasen.

Hur som helst. Kommer det att gå att använda fribid framöver trots att stödet för BankID på Linux slopas av Nexus? Ledsen om det är en självklar fråga. Ni får gärna peka mig till ett FAQ-svar men jag hittade inget vid en snabb titt.

Offline

#6 2014-04-03 11:10:37

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Den nuvarande versionen av FriBID kommer gradvis att sluta fungera på olika tjänster under 2014, troligen mot slutet av året. Vad som behöver göras är att vi behöver undersöka hur det nya versionen av BankID-systemet fungerar och därefter uppdatera FriBID. Kan dock inte lova något om hur lång tid det kommer ta.

Offline

#7 2014-04-03 17:33:24

bengan
Member
Registered: 2014-04-03

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Ok. Tack för svaret. Jag skall se vad jag kan hjälpa till med. Även om det bara blir att ladda hem, kompilera och köra beta-kod.

Offline

#8 2014-04-03 17:45:54

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

beta-testning är bra det också smile

Offline

#9 2014-04-03 19:40:45

hagar
Member
Registered: 2010-02-25

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Det här är rent trams. När de skulle döda java-lösningen, så frågade jag vad som skulle hända med Linux-supporten. Jag fick som svar att det skulle både finnas en i386 och en amd64-variant, tyvärr vet jag inte om det mailet finns kvar någonstans. (Vi vet alla vad som hände med amd64-varianten...).

Men nu till frågan som hör hemma i det här forumet. Hur identiferar sig fribid? Jag hoppas att fribid identiferar sig om som linux-versionen av bankid, så att det inte statistiken snevrids...

Offline

#10 2014-04-04 07:26:11

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Ja, FriBID har alltid identifierat sig som Linux:

http://git.fribid.se/fribid/tree/client/bankid.c#n46

Offline

#11 2014-04-06 16:59:22

mali2297
Member
From: Danmark
Registered: 2011-09-03

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Jag hoppas att den här nyheten kan fungera som extra motivation för er som bidrar till FriBID. Det innebär ju att FriBID blir ännu viktigare.

samuellb wrote:

Den nuvarande versionen av FriBID kommer gradvis att sluta fungera på olika tjänster under 2014, troligen mot slutet av året. Vad som behöver göras är att vi behöver undersöka hur det nya versionen av BankID-systemet fungerar och därefter uppdatera FriBID. Kan dock inte lova något om hur lång tid det kommer ta.

Har ni kunnat påbörja undersökningsarbetet eller har det nya BankID-systemet ännu inte kommit på plats?

Offline

#12 2014-04-06 19:02:27

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

mali2297 wrote:

Har ni kunnat påbörja undersökningsarbetet eller har det nya BankID-systemet ännu inte kommit på plats?

Ej påbörjat mer än att jag läst den ganska knappa dokumentationen som finns. Senaste versionen av BankID-programmet ska tydligen stödja det nya systemet, men fungerar dock inte i Wine så man måste sätta upp en virtuell maskin och därefter installera något program för att logga trafiken till och från BankIDs servrar (vilket inte är helt enkelt eftersom den är krypterad).

Offline

#13 2014-04-09 19:30:14

magnushu
Member
Registered: 2014-04-07

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Jag ställer gärna upp och testar så småningom.

Fribid är ett av de viktigaste öppen källkodsprojekten, så jag uppmanar alla
att donera en liten summa.

Kan man förresten donera med Bitcoin?

Offline

#14 2014-04-09 21:59:43

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

magnushu wrote:

Jag ställer gärna upp och testar så småningom.

Fribid är ett av de viktigaste öppen källkodsprojekten, så jag uppmanar alla
att donera en liten summa.

Kan man förresten donera med Bitcoin?

Tackar på förhand för testning och donationer smile Dock så föredrar jag att ta emot SEK eftersom Bitcoin verkar vara rätt knepigt ur bokföringssynpunkt. Jag har dock lagt tillbaka möjligheten att göra BankGiro-donationer igen ifall du vill undvika PayPal.

Offline

#15 2014-05-06 12:58:57

staalmannen
Member
Registered: 2010-07-03

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Vem/vilka är egentligen politiskt ansvariga för anlitandet av Nexus för e-legitimation så att man kan lobba lite? Egentligen borde man ju lobba för att Nexus tvingas dela med sig åtminstonde av protokoll så att alternativa klienter kan utvecklas (jfr Microsoft och CIFS/Samba). Eftersom Nexus knappast tjänar pengar på klientmjukvaran så borde ju det inte vara något problem - så om de inte vill supporta Linux/BSD som klienter så skulle de ju kunna hänvisa till en alternativ öppen implementation. I landet där jag bor (Belgien) är den officiella e-legitimationen open source, vilket borde vara standard...

http://eid.belgium.be/en/using_your_eid … are/linux/

Offline

#16 2014-05-29 07:54:38

natfantomen
Member
Registered: 2014-05-29

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Med anledning av att möjligheten att använda Bank-ID försvinner för oss
Linux-användare har jag tittat på hur man gör i andra europeiska länder.

Se bl.a Holland och vad jag förstår även Tyskland och Nederländerna har
samma planer:

"The Dutch government will use open source software for developing its
e-ID card solution. The e-ID plans were presented to the Dutch
Parliament by Ronald Plasterk, Minister of the Interior last week
Wednesday."

https://joinup.ec.europa.eu/community/o … -e-id-card

Se även:
http://eid.belgium.be/en/using_your_eid … are/linux/

Här är en annan länk som kan vara av intresse:
http://aaa-sec.com/eid2/sigsupport/

Offline

#17 2014-06-07 15:41:30

natfantomen
Member
Registered: 2014-05-29

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Efter uppdatering av Chrome weblläsaren i min Debian slutade Fribid att fungera. Den fungerar dock med med Firefox.
Även Java slutade fungfera. Båda är placerade i /opt/google/chrome/plugins på min dator.
Kan detta bero på att Chrome fasar ut NPAPI, enligt nedan.

"Uppdatering av NPAPI-utfasningen
Tisdag 27 Maj, 2014
I september förra året, tillkännagav vi  vår plan att successivt ta bort NPAPI-stöd från Chrome i slutet av 2014.
Denna förändring kommer att förbättra Chromes säkerhet, snabbhet och stabilitet samt minska komplexiteten i kodbasen."

Offline

#18 2014-07-15 18:56:24

hagar
Member
Registered: 2010-02-25

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Av den här siffran 5000, hur många är det som använder sig av fribid?

Offline

#19 2014-08-30 20:24:20

Handelspantad
Member
Registered: 2014-08-30

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

hagar wrote:

Av den här siffran 5000, hur många är det som använder sig av fribid?

Och hur många är det som kör GNU+Linux och vill köra BankID där men går inte av olika anledningar och istället  gör en Svensson och knyter näven i fickan och gnäller för sig själv och sedan mot sin vilja kör BankID på en Mac eller Windowsmaskin (Jobbet, släkting eller dual boot) eller kör Mobilt BankID och därför är det endast 5000 GNU/Linux-användare?

Hur gör vi som inte har Windows, Mac eller en smartphone?

Offline

#20 2014-12-16 14:24:28

totte
Member
Registered: 2014-12-16

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Om nu all trafik kommer att gå genom deras servrar - vad hindrar dem från att filtrera ut trafik från icke-officiella mjukvaruklienter och blockera dem som potentiellt illvilliga försök att bryta sig in i deras system?

Offline

#21 2014-12-16 14:48:42

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

totte wrote:

Om nu all trafik kommer att gå genom deras servrar - vad hindrar dem från att filtrera ut trafik från icke-officiella mjukvaruklienter och blockera dem som potentiellt illvilliga försök att bryta sig in i deras system?

Min plan är att FriBID ska se ut exakt som den officiella klienten. Dagens version av FriBID fungerar så, men emulerar en tre-fyra år gammal version av BankID. Sen så kommer det väl finnas en del avvikelser i de första versionerna av nya FriBID, så de blir kanske blockerade. Motsvarande hände även 2010 då vissa webbsidor började stänga ute FriBID (troligtvis oavsiktligen).

Offline

#22 2014-12-28 15:48:57

tirithen
Member
Registered: 2014-12-28

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

Jag inte behövt BankID förrän nu, kör Arch Linux på datorn och Firefox OS på telefonen. Är det någon av er som fått igång det hela med en virtuell windows eller hur gör ni? Det är sjukt illa att jag inte kan legitimera mig bara för att jag inte kör mjukvara med ett visst operativsystem som dessutom kostar pengar.

Fantastiskt av er som jobbar på med denna mjukvara, men hur ni andra nu tillsvidare? Har inte rimliga möjligheter till dual boot eller extra datorer. På Handelsbanken som jag har fungerar allt fint med dosa då de inte kräver att dosan ska vara ansluten till datorn, finns det motsvarande upplägg för BankID från någon annan leverantör än Handelsbanken?

Offline

#23 2014-12-28 16:06:44

GunnarHj
Member
Registered: 2014-12-14

Re: BankID förändras och officiella BankID-klienten för Linux försvinner

tirithen wrote:

... hur [gör] ni andra nu tillsvidare?

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup … gitimation

Offline

Board footer

Powered by FluxBB