FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2012-01-27 03:17:28

JKAbrams
Member
Registered: 2011-09-21

[HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

1. Installera paket:

pacman -S opensc pcsclite
# Installera paket från AUR
aurget -S fribid-stable libp11 pcsc-handelsbanken-bin

2. Redigera conf-filer:

sudo nano /etc/opensc.conf

Avkommentera följande:

#use_file_caching = true;
#lock_login = true;

(use_caching heter use_file_caching och enable_pinpad är numera satt till true som standard, 2014-01-15 lock_login=true verkar inte behövas längre)

2.1 a) Ställ in autostart med systemd (nya metoden, du måste ha systemd installerat se https://wiki.archlinux.org/index.php/Systemd):

sudo systemctl enable pcscd.service

2.1 b) Ställ in autostart med initscripts (gamla metoden):

Lägg till pcsc i DEAMONS-arrayen i filen rc.conf.

sudo nano /etc/rc.conf

3. Starta och testa:

sudo systemctl stop pcscd.socket
sudo systemctl start pcscd.socket
sudo systemctl start pcscd.service

Plugga in kortläsaren och kolla så att den inte fastnar i läget där den visar två fyrkanter på skärmen, det är läget då den ska kommunicera med pcscd.

Läs in kortet i datorns cache (detta bör köras som den vanliga användaren eftersom datan sparas i användarens hemkatalog):

pkcs15-tool -L

Noteringar:
-Jag använder aurget för att hämta paket från AUR, om du använder en annan metod så är det paketen fribid-stable, pcsclite-libudev, libp11, openct samt pcsc-handelsbanken-bin som du behöver.
-Anledningen till att installera pcsclite manuellt är att versionen i AUR (1.7.1 i skrivande stund) inte är uppdaterad och denna version hade problem med att hitta kortläsaren om inte pcscd startats efter att kortläsaren pluggats in. pcsclite-libudev måste dock installeras först då fribid-stable är beroende av den (det går så klart bra att redigera PKGBUILD för fribid-stable och ta bort pcsclite-libudev från dependancies så slipper du installera den två gånger).


Uppdateringar:
2012-06-14 Ändrade till pcsc-lite-1.8.3
Efter att Arch Linux bytte ett paket slutade den fungera med detta felmeddelande:   
/usr/sbin/pcscd: error while loading shared libraries: libudev.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Följ bara nya steg 1.1 för att fixa det.

2012-10-27 Stöd för systemd, ändrade till pcsc-lite-1.8.6
Arch Linux har bytt från initscripts till systemd, om det slutade att fungera efter uppdateringen, starta om socket'en och starta servic'en och aktivera pcscd vid uppstart:

sudo systemctl stop pcscd.socket
sudo systemctl start pcscd.socket
sudo systemctl start pcscd.service
sudo systemctl enable pcscd.service

2013-05-11 openct har flyttat till AUR

2013-12-03 Bytte pcsclite, paket för handelsbankens kortläsare
pcsclite från Comunity har stöd för libudev och behöver inte byggas manuellt.
Paketerade handelsbankens kortläsare i AUR.

2014-01-15 openct
Tog bort openct, då den inte behövs för handelsbankens kortläsare.

Last edited by JKAbrams (2014-01-15 23:20:03)

Offline

#2 2013-05-10 18:41:18

JKAbrams
Member
Registered: 2011-09-21

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Förenklad version:

# Installera paket (doxygen behövs för att bygga openct)
sudo pacman -S opensc pcsclite

# Bygg paket från AUR
aurget -S libp11 fribid-stable pcsc-handelsbanken-bin

# Ändra config-filen
sudo cp /etc/opensc.conf /etc/opensc.conf.orig
sudo sed -i "s/# lock_login = true/lock_login = true/" /etc/opensc.conf
sudo sed -i "s/# use_file_caching = true/use_file_caching = true/" /etc/opensc.conf

# Starta upp de hela
sudo systemctl enable pcscd.service
# ifall vi uppdaterade behöver den startas om...
sudo systemctl stop pcscd.socket
sudo systemctl stop pcscd.service

sudo systemctl start pcscd.socket
sudo systemctl start pcscd.service

# Läs in kostläsaren
pkcs15-tool -L

Last edited by JKAbrams (2014-01-15 23:20:31)

Offline

#3 2013-07-26 18:17:59

yepme
Member
Registered: 2013-07-26

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Detta fungerar inte för mig på 64 bit arch med systemd, fastnar vid inloggning och min handelsbankendosa blinkar med cirka 5 sek mellanrum, får inte knappa in koden.

Offline

#4 2013-07-26 18:51:41

yepme
Member
Registered: 2013-07-26

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

fungerade nu, inte ändrat något, utan tryckte på "prove identity" knappen fort som bara den, väntar jag mer än en sekund fungerar det inte. mkt konstigt fel

Offline

#5 2014-01-04 16:11:26

Hylen
Member
Registered: 2013-01-11

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Hej,

Jag har användt fribid i ett par år nu, och vill säga ett stort tack till utvecklarna. Så sjukt skönt att inte behöva ha en windows-partition någonstans bara för att sköta sina bankärenden.

Bytte för en tid sedan till arch, och installationen gick smidigt. När jag väl kopplar in dosan, fastnar den efter två fyrkanter. Vet att jag hade samma problem för länge sedan under mint, men kommer inte ihåg hur jag löste det. Tacksam för en hint om vad jag borde testa.

/Karl

Offline

#6 2014-01-06 11:39:45

JKAbrams
Member
Registered: 2011-09-21

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Hylen wrote:

Hej,

Jag har användt fribid i ett par år nu, och vill säga ett stort tack till utvecklarna. Så sjukt skönt att inte behöva ha en windows-partition någonstans bara för att sköta sina bankärenden.

Bytte för en tid sedan till arch, och installationen gick smidigt. När jag väl kopplar in dosan, fastnar den efter två fyrkanter. Vet att jag hade samma problem för länge sedan under mint, men kommer inte ihåg hur jag löste det. Tacksam för en hint om vad jag borde testa.

/Karl

Hej Karl

Det har visst även slutat fungera för mig, senast jag använde den var för någon vecka sedan, måste introducerats en ny bugg i någon uppdatering...
Sedan ungefär ett halvår har jag sett den fastna på de två fyrkanterna i vissa lägen, men eftersom den hoppade igång igen när Fribid startas (eller när man tar ur och sätter i den) så jag brydde mig inte om det.
Men nej, såhär kan vi inte ha det, hemska tanke att behöva installera windows för att komma åt skatteverket.
Dags att undersöka saken!

/Jonas

Offline

#7 2014-01-06 12:40:10

JKAbrams
Member
Registered: 2011-09-21

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Okej, så problemet är att cachningen av kortet har slutat fungera.

pkcs15-tool ger nu felmeddelande (även om den ser ut att fungera):

$ pkcs15-tool -L
Using reader with a card: Handelsbanken card reader [MCI_OSR_0205] 00 00
Using cache directory '/home/.eid/cache'.
sc_read_binary() failed: Incorrect parameters in APDU
sc_read_binary() failed: Incorrect parameters in APDU
sc_read_binary() failed: Incorrect parameters in APDU
sc_read_binary() failed: Incorrect parameters in APDU
Caching 4 certificate(s)...
[legitimera]
[underteckna]
[Bank CA]
[e-kund CA]

Lösningen är rensa /home/.eid/ eller att stänga av cachningen i /etc/opensc.conf
use_file_caching = false;

Nu tar det 14 sekunder för inloggningen att visas. Testade Skatteverket, Handelsbanken och CSN.

Offline

#8 2014-01-06 14:08:40

JKAbrams
Member
Registered: 2011-09-21

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

The plot thickens...

Så problemet, när det visar sig blir att när man försöker logga in så visas Fribids inloggningsfönster men kortläsaren listas inte, jag kunde reproducera felet genom att cacha kortet (tog jag antingen bort cachen eller stängde av den i configfilen så fungerade det igen).

För att testa kör jag pcscd i förgrunden istället för genom systemd (det borde inte göra någon skillnad, men systemd har en tendens att komplicera saker...)
pcscd --foreground

Okej, så jag skulle spara ut en logg från pkcs15-tool -Lvv, kör kommandot igen som jag gjort minst 10 gånger, och nu kör den utan att generera felmeddelandet!
http://pastebin.com/PwUE4npf
(Det var "Reading file 3F004401..." 1-6 som gav felmeddelanden tidigare.)

Sätter på cachningen igen, som nu fungerar. Vet inte varför. Men de gånger som cachningen gav felmeddelande så fungerade det iaf inte.
Jag testade också att sätta lock_login = false vilket inte verkar göra någon skillnad, så jag antar att den inte behövs längre, ska köra utan ett tag för att se om de gör någon skillnad.

För övrigt tror jag mig hittat varför den ibland hamnar i läget med två fyrkanter, det är pcscd:s funktion för att stänga av sig själv då den inte används, det styrs med argumentet --auto-exit som körs som standard av systemd i /usr/lib/systemd/system/pcscd.service

-x, --auto-exit       pcscd will quit after 60 seconds of inactivity

Kortläsaren som utgår ifrån att daemonen alltid finns tillgänglig då den är inkopplad och rapporterar därför felmeddelande (två fyrkanter) när den stängs av efter 60 sekunder. Den startas dock automatiskt vid behov av systemd via pcscd.socket.

Kan inte komma på något jag gjorde mellan att cachningen inte fungerade tills den började fungera igen, men jag kan inte längre reproducera felet.

Last edited by JKAbrams (2014-01-08 21:15:00)

Offline

#9 2014-01-08 19:50:24

Hylen
Member
Registered: 2013-01-11

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Hej Jonas,

Tack för den förstklassiga hjälpen. Mitt problem var dessvärre inte samma som ditt. Tror dock att jag hittade problemet. När jag körde pcscd i förgrunden som du gjorde fick jag följande resultat

sudo pcscd --foreground
00000000 dyn_unix.c:37:DYN_LoadLibrary() /usr/lib/pcsc/drivers/shbecrDeb.bundle/Contents/Linux/libshbecrDeb.so.1.0.0: libusb-0.1.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
00000034 readerfactory.c:996:RFInitializeReader() RFLoadReader failed: 0xFFFFFFFF80100014
00000007 readerfactory.c:312:RFAddReader() Handelsbanken card reader [MCI_OSR_0205] init failed.
00000007 hotplug_libudev.c:391:HPAddDevice() Failed adding USB device: Handelsbanken card reader

Efter att jag konsulterat google installerade jag paketet libusb-compat, och då verkade allting fungera fint igen. Detta paket kanske skulle läggas till som dependency för handelsbankens drivrutiner på AUR?

Bästa hälsningar,
Karl

Offline

#10 2014-01-08 20:53:47

JKAbrams
Member
Registered: 2011-09-21

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Fint att se att du löste det, angående libusb-compat så är det redan dependancy för openct, vilket får mig att undra om du har openct installerat, och om inte ifall det fungerar utan det?

Låt se hur dependency-trädet ser ut:

fribid-stable
├──gettext
├──gtk2
├──opensc
│  ├──pcsclite
│  │  ├──python2
│  │  ╰──systemd
│  ╰──libltdl
╰──libp11
   ├──openssl
   ╰──libtool

pcsc-handelsbanken-bin
├──pcsclite
│  ├──python2
│  ╰──systemd
╰──opensc
   ├──openssl
   ├──pcsclite
   │  ├──python2
   │  ╰──systemd
   ╰──libltdl

openct
├──pcsclite
│  ├──python2
│  ╰──systemd
├──libusb-compat
├──libtool
╰──doxygen

Nej, det är visst inget som kräver openct, så vad är openct?
"Implements drivers for several smart card readers"

openct innehåller alltså drivrutiner för andra kortläsare, och det är nu uppenbart att vår Handelsbenken-läsare kräver libusb-compat.
Jag lägger till den som dependency. Tack för hjälpen!

Edit: det fungerar fint utan openct!

Last edited by JKAbrams (2014-01-08 21:06:59)

Offline

#11 2014-01-10 13:14:12

Hylen
Member
Registered: 2013-01-11

Re: [HOWTO]: Installera Fribid + Handelsbankens kortläsare på Arch Linux

Tack själv för hjälpen. Du har rätt, jag måste ha missat att installera openct. När jag väl fick igång allting så började jag få problem med cachningen av kortet, som du beskrev ovan. Efter att har rensat, och cachat om kortet började det dock, precis som för dig, fungera felfritt igen. Konstigt fel, men man får väl vara tacksam när det löser sig själv.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB