FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2013-04-29 12:24:52

mikaelsp
Member
Registered: 2013-04-29

Installera på openSUSE 12.3

Hej.

Jag försöker installera FriBID på openSUSE 12.3 för att använda bankid på kort men jag lyckas inte få det att fungera.

Jag konfigurerar och bygger som följer:

./configure --enable-pkcs11 --current-user
make
make install

Detta går utan några fel (jag har sett till att alla beroenden är uppfyllda innan).

I övrigt har jag följt instruktionen "Installation på andra operativsystem" på wikin (en del av patherna stämmer inte för openSUSE 12.3 men jag tror jag hittade rätt till slut).

Innan jag gör "pkcs15-tool -L" för att cacha kortet ansluter jag kortläsaren och kortet till datorn via USB men ingenting händer. När jag kör "pkcs15-tool -L" får jag svaret "No smart card readers found.". Någon som har en idé om hur jag går vidare?

     Mvh, Micke.

Offline

#2 2013-04-30 13:26:36

iko
Member
Registered: 2013-04-29

Re: Installera på openSUSE 12.3

Hittar pcscd kortläsaren? (Prova pcsc_scan t.ex.)

Offline

#3 2013-05-03 12:54:41

mikaelsp
Member
Registered: 2013-04-29

Re: Installera på openSUSE 12.3

Tack för svaret!

Först hittade jag inte pcsc_scan, jag var tvungen att installera paketet pcsc-tools. pcsc_scan i sin tur behövde paketet perl-pcsc för att fungera korrekt. Jag nämner det här i fall någon annan openSUSE-användare hittar den här tråden. Jag tror faktiskt att det fungerar nu, jag har testat att logga in på Handelsbanken, Försäkringskassan och minpension.se. Om man vill ha lite diagnostik, är det pcsc_scan och systemloggen som gäller då? Och en fråga till; är det OK att klippa in output från pcsc_scan i en forumfråga ur ett rent säkerhetsperspektiv? Man avslöjar inget känsligt då? Detta är inte min planhalva så jag känner att jag måste fråga i alla fall :-)

     /Micke.

Offline

#4 2014-04-07 13:53:25

xnova
Member
From: Bandhagen
Registered: 2014-04-07

Re: Installera på openSUSE 12.3

Gick med i Fribid forum idag, och har nyligen uppgraderat till opensuse 13.1.

Efter att ha läst om hur företaget bakom Bank-ID inskränker möjligheterna för oss med andra operativsystem blev jag riktigt upprörd och beslöt att satsa på Fribid.
Nu ser jag inte något direkt stöd för oss med opensuse, men det ska tydligen gå enligt denna tråd. Behöver lite starttips, var börjar jag?

Med lite starthjälp ska jag nog komma igång, och ser fram emot att få med opensuse bland andra distributioner som stöds av Fribid.
Leif

Offline

Board footer

Powered by FluxBB