FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2010-09-18 15:30:40

Von_Kossa
Member
Registered: 2010-05-25

Nexus Personal = BankID?

Hej!

På FriBID hemsidan kan man läsa:

"Fungerar e-legitimationer från Nordea, Telia eller SEB?
    Nej, de är inte kompatibla med BankID och FriBID. Däremot stöder programmet Nexus Personal både BankID och Nordeas legitimationslösning."

Till min kännedom så är BankID samma sak som Nexus Personal, bara förpackad under annat namn. Letar man runt lite på install.bankid.com så hittar man hänvisningar till Nexus lite varstans. Kan någon vara snäll och reda ut det här för mig? Nu är jag bra förvirrad över hela e-leg cirkusen.

Offline

#2 2010-09-18 15:52:13

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: Nexus Personal = BankID?

Jag gör ett försök att förklara.

Det finns tre lösningar för e-legitimation i Sverige (som används i stor utsträckning, och av privatpersoner):

  • BankID

  • Nordeas e-leg

  • Telia och SEB:s e-leg

De använder alla egna protokoll för att kommunicera mellan klient (användare) och server (sidor som kollar legitimation).

Det finns två program för e-legitimationer (förutom FriBID):

  • Nexus Personal

  • NetID

BankID har valt att använda Nexus Personal (som de nu har köpt upp och kallar BankID säkerhetsprogram). Nordea använder också Nexus Personal, men Nexus Personal har stöd för både legitimering via Javascript med en plugin och legitimering via SSL med klientcertifikat. Med Nordeas lösning används SSL, medan BankID:s lösning använder Javascript. FriBID har bara stöd för Javascript-varianten, så därför fungerar inte Nordeas system med FriBID.

Offline

#3 2010-09-21 17:52:45

Von_Kossa
Member
Registered: 2010-05-25

Re: Nexus Personal = BankID?

Tack, det var ett väldigt välskrivet svar.

Finns det några planer på att stödja Nordeas SSL lösning?

Offline

#4 2010-09-22 00:28:33

samuellb
Administratör
Registered: 2010-02-15
Website

Re: Nexus Personal = BankID?

Vad jag vet så är det ingen som jobbar på det.

Jag är inte säker på hur Nordeas lösning fungerar med t.ex. hämtning av legitimationer (och signering, för den biten kanske inte bygger på SSL?), men om den fungerar likadant på de områdena så kan det ju vara värt att stödja de båda lösningarna i FriBID. Annars kanske det är bättre att göra ett separat program för Nordeas lösning.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB