FriBID forum

FriBID är ett fritt program för e-legitimation med BankID.
OBS! FriBID är i praktiken nedlagt, och fungarar inte att använda längre.

You are not logged in.

#1 2012-06-03 22:49:43

MMN-o
Member
Registered: 2012-06-03

Fribid på Maemo/Nokia N900

Har nyss kompilerat en äldre version av Fribid på min Nokia N900 med Debian-derivatet Maemo installerat. Testkörde mot Firefox-derivatet "MicroB" som är installerat på systemet.

Gick fint i slutänden, förutom som sagt att det är en äldre version. libgtk2.0 fanns endast i version 2.12 i Maemos repositorys, så jag slet hem versionen innan stödet för GTK+ < 2.14 slopades, nämligen kodbasens läge vid commit f3615a9.

Ett problem jag stötte på var dock att GtkInfoBar verkade krångla, då funktionen hide_message i client/gtk.c gav felmeddelande. Djärv som jag var (noterade att GtkInfoBar tillkom i 2.18 i vilket fall) tog jag bara bort alla rader med den widgeten ur filen samt anropet till hide_message() - och lyckades framgångsrikt att generera ett BankID samt autentisera en överföring med min bank.

Jag antar att jag ska försöka mig på att migrera till nyare version av GTK och dylikt, samt peta lite på användargränssnittet. Just nu går textfältet för lösenordet ovanför knapparna när man genererar/legitimerar. Man kommer dock åt knapparna, så det är bara en visuell/praktisk detalj.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB